Söndag

Imorgon ska jag till academedia för mitt första möte med min jobboach
screw that
jag måste HITTA DIT
SKIT
rim, jag är en naturbegåvning

IGÅR anlände en buss med 28 konfirmander och en HEL massa ledare (10 st) till Lund för Taize dag!
Vi kom lagom till middagsbönen i domkyrkan. Man hade tagit bort alla bänkar, och istället lagt ut mattor! Jättemysigt! Konfirmanderna var väldigt duktiga (iallafall i kyrkan) med att vara tysta.

Middagsbön Taize style: Sång. Sång. Mer sång. Stämsång. Som det ska vara!

Sen bar det av mot Petersgården, där vi skulle spendera dagen med massor andra konfirmander och ungdomar. Jag är väldigt dålig på att uppskatta antal, men kanske mellan 60-90! Vi fick lunch när vi kom fram efter 20 min promenad, Lins och spenatsoppa. mmmm. jo.
Sen förflyttade vi oss till kyrkan, som låg i rummet intill! Där inväntade vi Broder Matthew, från Taize! Han pratade en massa om mycket, det va väldigt intressant att lyssna på. Vi sjöng även ett par sånger. Sen delade vi in oss månadsvis och blandades allihopa för att lära känna varann litet. Vi blev en grupp på 8 personer från 3-4 församlingar, med mig som ledare. Vi pratade lite ytligt om vad vi gjorde på fritiden, vår tro, finns gud eller inte, om inte, vad är han och lite smått och gott!

Sen så skulle vi leka lite! Vi lärde oss nån sång med dans, vi lekte katt oh råtta, sjöng (skrek) en ramsa som förövrigt var väldigt rolig (TILL EN BÖRJAN, forts följer) Här kan ni ju förresten lära er ramsan om ni vill!

"Hej! Jag heter Bengt! Och jag jobbar på en knappfabrik, jag har en fru, men inga barn. Men ändå frågar chefen mig; Beeeeengt? Är du leeedig? Svar: NEJ! Tryck på knappen med höger hand!"

OCH SÅ VIDARE med slag och hopp och tungan rätt i mun! Väldigt kul mot slutet vill jag lova.
Sen var det matdags igen. Det serverades ekologisk pasta med tomatsås. Skulle hellre vilja säga tomatsås med mängder av grönsaker i en god röra. Riktigt gott, faktiskt! Efter maten och förflyttade vi oss tillbaka in i kyrkan där vi fick lyssna på Broder Matthews tolk, som var från Göteborg, hette Fredrik och hade bott i Taize i tre år. Han berättade om hur Broder Roger startade i Taize på sin cykel och hur ungdomar nu kommer varje år i stora vågor från världens alla hörn. Det lät jätteintressant, kanske är något man borde testa på, en vecka i frankrike?

Efter detta så fick man välja mellan tre workshops! En av dessa var SÅNG, så där stannade jag. Vi sjöng sångerna som skulle sjungas på kvällsbönen och lärde oss lite stämmor. Sen var klockan dags att gå tillbaka till domkyrkan.

Vi sjöng en herrans massa sånger! Vi fick vars ett vaxljus att tända under tiden hela kyrkan plus kör sjöng Surrexis Christus, jättehäftigt! Texterna som lästes och bönerna som bads i mikrofon sas på en massa olika språk, bland annat svenska, engelska, italienska och tyska. Precis som i Taize! Konfirmanderna var hyfsat tysta även denna gång. Dock så va vissa tråkiga och låg ner och fibbla med sina telefoner. Synd när dom får chansen till en riktig upplevelse!
Bönen pågick i 1½ timme, sen var vi tvungna att resa oss och smyga iväg till den väntande bussen. Bönen skulle fortsätta för dom som ville stanna kvar. Vi gick till vår buss, och jag fick tjatat mig till en plats hos sebastian!


Jag satt nämligen i kyrkan och tänkte "Va skönt.. jag är så avslappnad och nöjd nu, och hemskt trött. Det ska bli så skönt att sätta mig på bussen, sova på sebastian och bara njuta av att kunna sitta still och inte tänka på något i en hel timme." Perfekta avslutet på en sånhär dag, eller hur?

Vi gick på bussen. Det börjar med en väligt söt men högljudd tjej.
"Sebbeeee???? E NI TILLSAMMANS?? men EEE ni det?? Grattiiis!!"
Sen blev det liksom inte tyst.

Ni som har tagit studenten vet exakt hur det kunde låta inne på en bar i helsingborg. MYCKET "WHOO-OH-OH-OH-OOOOOOH-OOOOH" eller hur? Och en massa "sha-la-la-la-la", riiight?

SÅ lät det.

Huvudvärken dunkade nästan lika högt i mitt huvud. Det öppnades en wunderbaum och det stank vanlij. Jag själv tryckte en örat mot min livs levande kudde, och hade hans hand över det andra. I en timme. jag blev hemskt åksjuk.
det blev inte ett perfekt avslut


screw it. Nu ska jag.... emh... typ.. läsa? Spela Jak 2? Kolla efter biobiljetter? ja, bio.



Lunds Domkyrka igårkväll

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0